Øk lønnsomheten med interimregnskap

Når rapporteringsfrister nærmer seg tårner arbeidet seg ofte opp. Å jobbe med kniven på strupen er sjelden noen god følelse. Ved å føre interimregnskap for de minste kundene kan byråer oppnå en rekke konkurransefordeler som gir økt kapasitet og lønnsomhet.

papirbunke som symboliserer mye arbeid Foto/illustrasjon:

Sharon McCutcheon fra Unsplash

Høsten er normalt en rolig periode for regnskapsførere og byråer. Årsoppgjør og ferie er unnagjort. De fleste regnskap er ajour. Regnskap som føres én gang per år kan vente til senere. Men hva om denne rolige perioden ble brukt mer strukturert til å få oversikt over hva som venter på andre siden av nyttår? Å føre interimregnskap for alle småkunder kan spare regnskapsførere for mye tid, samt gi oversikt over hva som venter når årsoppgjøret nærmer seg.

Unngå overraskelser

Med mange små selskaper i porteføljen kan det fort bli noen overraskelser når en begynner å få oversikt over antall transaksjoner gjennom et år. Derfor er det lurt å få kontroll på hvor mye arbeid en faktisk står overfor. Med god oversikt over arbeidets omgang blir det også mye lettere å planlegge og delegere arbeid til kollegaer. Dashboardet i Siffer gir verdifull informasjon som hjelper når en skal planlegge og delegere arbeidsoppgaver.

Få oversikt

Skap gode rutiner ved å føre interimregnskap. I Siffer gjøres det på noen minutter ved å importere transaksjoner fra bank. Når bankutskrifter blir importert gjør Siffer automatisk de fleste av posteringene. Import kan gjøres for hvilken som helst periode, fra 1 måned til så mange måneder en selv ønsker å føre. Neste gang arbeidet plukkes opp igjen hjelper Siffer med å holde oversikt på hva som er gjort, og en unngår å miste bankutskrifter.

Vi har utviklet Siffer for å hjelpe regnskapsførere å arbeide effektivt med regnskap, og samtidig gi ledere et styringsverktøy som gir god oversikt over byråets kundeportefølje.

Just Chr. Heide, produktsjef hos Siffer

Inkluder bedriftseier i regnskapet

Å inkludere bedriftseier i regnskapsarbeidet har flere fordeler. Bedriftseieren blir ansvarliggjort for dokumentasjon av regnskapet og får samtidig bedre forståelse for mengden arbeid som ligger til grunn. Dette øker både viljen til å bidra og bedriftseierens betalingsvilje. I Siffer kan regnskapsfører invitere bedriftseier til å samarbeide med tre klikk.

Smart kommunikasjon

Ikke bruk tid på lange e-posttråder når en skal diskutere konkrete bilag eller transaksjoner. Dialogen bør holdes der den hører hjemme, nemlig på bilaget. I Siffer kan regnskapsfører og bedriftseier gjøre nettopp dette. Dialogen blir lagret sikkert i skyen – der den hører hjemme – på bilaget. Dette er oppgavene bedriftseier kan utføre:

  • Laste opp dokumentasjon til innboks
  • "Hekte" bilag på transaksjoner
  • Kommentere rett på bilag/transaksjoner

Øk kapasiteten

Det sies at godt verktøy er halve jobben. Det stemmer også i regnskapsbransjen. Med godt verktøy jobber en raskere, øker presisjonen og unngår kostbare feil. Med gode verktøy kan kapasiteten økes. Det fører til:

  • Høyere produktivitet
  • Mindre dobbeltarbeid
  • Økt lønnsomhet

Er du nysgjerrig på hvordan Siffer kan hjelpe ditt byrå? Les mer om Siffer for regnskapsførere

Siffers smarte import legger grunnlaget for at du jobber effektivt. Her finner du alt du trenger å vite om importfunksjonen.

Les mer