Fra regneark til skysystem-park

Tidligere førte Braathen & Partners regnskapet for de minste kundene sine i Excel-ark. Med Siffer har de fått et system som gir bedre oversikt og gjør arbeidsdelingen enklere – og mulighet til å være med å videreutvikle løsningen.

Braathen & Partners, tidligere AccountOnline, er et regnskapsførerselskap fra Lørenskog med åtte ansatte. Bedriften var tidlig ute med å benytte nettbaserte regnskapssystemer, og i snart ti år har de kun samarbeidet med kunder som aksepterer å jobbe skybasert. For de aller minste kundene ble regnskapet imidlertid gjort i Excel. 

– Det fungerte greit, men vi ønsket oss en mer skreddersydd løsning, sier Lasse Braathen, daglig leder i Braathen & Partners. 

Fra Excel-ark til et enkelt system med tydelig infrastruktur

De minste selskapene har ofte kun noen få bilag, og mange har heller ikke spesielle rutiner knyttet til fakturaer og andre prosesser. Det betyr at det ikke er hensiktsmessig å bruke et fullt regnskapssystem til denne kundegruppen. 

Braathen & Partners kom i kontakt med Siffer rett før årsskiftet og har nylig tatt i bruk systemet – noe som innebar at de endelig kunne flytte småkundene ut av Excel. 

– Det er mye mer praktisk for oss å ha disse kundene i et system som Siffer, som har en tydelig infrastruktur. På den måten blir det lettere å følge opp og å se hva du gjorde i fjor, i tillegg til at det også er sikrere, sier Braathen. 

Samtidig har Siffer gjort det lettere å ta over en annen kollegas portefølje. 

– Det er ikke bare-bare å overta Excel-arket til en kollega, det krever at du setter deg inn i tankegangen til vedkommende. Med Siffer forholder alle seg til samme faste struktur, noe som forenkler arbeidsdelingen veldig. 

Enkelt for regnskapsførere, praktisk for sluttkundene

Noe av det Braathen & Partners setter mest pris på med Siffer er hvor enkelt systemet er. Så langt har de nesten ikke hatt behov for hjelp.

– De ansatte synes det er enkelt og greit å bruke. Fint at de ikke trenger mange dager på kurs for å lære det. Jeg tror vi har spurt Siffer om én ting så langt, og det er alt. Så er det også et veldig forståelig og enkelt brukergrensesnitt. 

Han fortelle videre at Siffer dessuten er mer praktisk for sluttkundene deres, som nå kan samle bilagene i løpet av året i stedet for å ha det i en perm eller en bunke på pulten. 

– Mange får jo avtaler, forsikringer og bilag på e-post nå. Det kan de videresende til Siffer og lagre der i løpet av året. Når de får dokumentasjonen unna underveis slipper de å lete etter den når vi begynner å spørre året etter. For vi ser jo ikke på regnskapet mer enn én gang i året. 

Lydhør for innspill og tilbakemeldinger

For Braathen & Partners er det viktig at selskapene de samarbeider med er åpne for dialog. Braathen sier at Siffer er spesielt gode på det.

– Siffer vil gjerne ha innspill og tilbakemeldinger fra oss, for eksempel med hensyn til forbedringer eller andre måter å gjøre ting på. For oss er det veldig viktig å bli hørt, og der utmerker Siffer seg positivt. 

For oss er det viktig å bli hørt, og der utmerker Siffer seg positivt

Han legger til:

– Og så er de skikkelig hyggelige folk, fremoverlente og serviceinnstilte – akkurat sånn som vi liker det. Vi gleder oss til samarbeidet videre!

Få full oversikt med daglige overføringer av bankbevegelser. Nå kan du koble til alle norske bankkontoer, og du trenger ikke engang å selv ha tilgang til banken. Oppsettet tar kun et par minutter. Prøv nå - integrasjonen er gratis ut året :)

Les mer